berhati-hati dengan polis penipu

                               sekadar hiasan

Masa adik aku,Arep jalan-jalan nak pergi maen bola ngan kawan dia, Alip, tiba-tiba diorang ditahan oleh seorang lelaki membawa walkie talkie sambil mengaku yang dia tu polis. Pastu Arep ngan Alip ditanya macam-macam oleh  lelaki yang mengaku dia tu polis sambil marah-marah. tak tau apa masalah laki tu tetiba tanya soklan bukan-bukan pastu marah orang tak tentu pasal.Arep cakap,dia guna cakap pakai walkie talkie tapi masalahnya walkie talkie tu takde orang balas pon. Diorang dua ni da rasa pelik semacam dah. pastu  si Alip ni try sms kawan dia pasal nih,tetiba lelaki tuh marah Alip,dia kata "masa aku bercakap ko boleh plak maen sms",pastu tepon diorang kena rampas ngan lelaki tuh. da lama lelaki tu bebel kt diorang pastu lelaki yang mengaku yang dia ni polis cakap dia nak pergi panggil kawan dia jap, pastu dia terus pergi naik motor. Yang Arep ngan Alip nih da tercenggang tak leh nak  kata apa dah. Tapi sebelum tepon diorang kena rampas, si Alip nih sempat tepon ayah dia suh datang tempat kejadian.10 minit tunggu laki tak muncul,so diorang pon balik. Nasib baek diorang takda pape. diorang sempat amek no plat motosikal lelaki tu. Bahaya orang sekarang nih. macam-macam cara diorang guna untuk tipu orang.

Cara mengenal pasti seseorang menyamar sebagai polis:-
~jika dia minta kad pengenalan kita, minta dia tunjukkan kad kuasa dia dulu.
~pasti dia berpakaian seragam
~jangan ikut jika dia meminta kita ikut dia tanpa sebab
~ambil no plat kenderaannya jika dia mencurigakan
~sentiasa berhati-hati jika terlihat orang yang mencurigakan

p/s:berhati-hati dengan orang yang tidak dikenali!<3 ^ ^

kelebihan solat sunat dhuha

                           


Solat sunat Dhuha sebenarnya banyak membantu kita dalam mencari rezeki,memberi rezeki dan mendapat rezeki.Betul! rezeki ada dimana-mana tapi tanpa usaha dan bantuan daripada Allah kita belum tentu dapat rezeki tu.!Allah sentiasa membantu orang yang selalu mencuba dan selalu berdoa kepadaNYA. Kadang-kadang Allah turunkan rezeki dengan cara lain cuma kita je tak sedar tu sebenarnya itu rezeki kita.

Solat sunat Dhuha dilakukan pada waktu pagi iaitu diantara setengah jam selepas waktu syuruk sehingga setengah jam sebelum waktu zohor.Solat sunat Dhuha dilakukan sebanyak 2rakaat boleh juga dilakukan sehingga 12 rakaat.

Niat solat sunat dhuha:
-"sahaja aku solat sunat dhuha 2 rakaat kerana Allah taala"
rakaat pertama:
-surah Al-Fatihah
-surah Al-Sham
rakaat kedua:
-surah Al-fatihah
-surah Al-Dhuha

selepas selesai solat hendak membaca tasbih sebanyak 10  kali:

سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا حَوْلَ  وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيُّ الْعَظِيمِ عَدَدَ خَلَقِ اللَّهِ وَبِدَوَامِ مُلُكِ اللهِ 

selesai bertasbih baca doa solat sunat dhuha:
maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, 
kekuasaanitu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah, 
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, 
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh. 

Amin.


Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab "An-Nurain" sabda Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam yang maksudnya : "Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."
Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya :
"Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan."
(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)
Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu 'anhu berkata :
"Aku mendengar Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam berkata : "Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas"
(Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)

Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita'khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.
Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam. Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh 'Aisyah bermaksud :"Adalah Nabi Sallallahu 'alaihi  wasallam bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehendakinya."
(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda bermaksud :
Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,"



( Riwayat At-Thabarani )
Amalkanlah solat sunat dhuha setiap pagi, Insyaallah, suatu hari Allah akan membantu kita dalam mencari rezeki.Amin.


p/s: hanya berkongsi pengalaman. kerana solat sunat dhuha, rezeki tu datang tanpa disangka2.. <3 ^ ^

love light


suka giler ngan lagu nih.


p/s:CN BLUECNBLUECNBLUECNBLUECNBLUECNBLUE!<3^ ^



_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

bisik-bisik gelora

aku baru habis baca novel Fauziah Ashari-bisik-bisik gelora.best gak la novel nih,sampaikan xnak behenti bile da bace.meh ak citer cket pasal novel nih!kalo korg xnak tau pun ak nk citer gak.


tajuk novel: Bisik-bisik gelora
penulis: Fauziah Ashari
harga:RM25.90

SINOPSIS:

Banin Arumi  atau Umi adalah gadis nakal dan lincah. Bapanya, Tuan Akalil menghantar dia ke kampung agar anaknya itu berubah tingkah lakunya kerana kampung mentuanya jauh dari kota. Di kampung, Arumi telah bertemu dengan Jad Izuddin,seorang pemuda yan alim dihadapan keluarga namun amat nakal dibelakang mereka. Suatu hari tanpa sidugaArumi dan Jad telah bertemu. Pertemuanitu telah menyatukan mereka kealam perkahwinan. Namun dihari perkahwinan mereka, Arumi mendapat berita yang kedua ibubapanya menemui ajal dalam satu kemalangan jalan raya. Arumi mula benci pada Jad yang dianggap punca semua malapetaka ini berlaku. Takdir Allah, pada masa yang sama, suami yang baru dinikahi ditangkap oleh pihak berkuasa dan disumbat kedalam penjara.

Tidak mengahwinkan Arumi, mungkin anak gadisnya itu kian liar. Kini, sudah dikahwinkan, menantunya pula sudah menjadi 'menantu hantu'.~Tuan Akalil


"Oleh kerana kau sudah pun berhenti kerja dengan orang pun tak tahu kau tu ada status isteri orang, apa kata kau tinggal aje kat rumah ni, tapi bukan segai isteri aku dan aku pun tak suka bela pelacur. Kau duduk sini, jadi orang jagi aku!"~Jad Izzuddin


"Kalau setakat kau nak aku masuk bilik kau, layan kau, tak mengapa Jad, aku akur. Tapi, aku tak akan benarkan kau lukakan hati anak aku sepanjang hidupnya. jangan buat sistem barter dengan membabitkan perasaan Kif. langsung tak bersalah apa-apa"~Banin Arumi