berhati-hati dengan polis penipu

                               sekadar hiasan

Masa adik aku,Arep jalan-jalan nak pergi maen bola ngan kawan dia, Alip, tiba-tiba diorang ditahan oleh seorang lelaki membawa walkie talkie sambil mengaku yang dia tu polis. Pastu Arep ngan Alip ditanya macam-macam oleh  lelaki yang mengaku dia tu polis sambil marah-marah. tak tau apa masalah laki tu tetiba tanya soklan bukan-bukan pastu marah orang tak tentu pasal.Arep cakap,dia guna cakap pakai walkie talkie tapi masalahnya walkie talkie tu takde orang balas pon. Diorang dua ni da rasa pelik semacam dah. pastu  si Alip ni try sms kawan dia pasal nih,tetiba lelaki tuh marah Alip,dia kata "masa aku bercakap ko boleh plak maen sms",pastu tepon diorang kena rampas ngan lelaki tuh. da lama lelaki tu bebel kt diorang pastu lelaki yang mengaku yang dia ni polis cakap dia nak pergi panggil kawan dia jap, pastu dia terus pergi naik motor. Yang Arep ngan Alip nih da tercenggang tak leh nak  kata apa dah. Tapi sebelum tepon diorang kena rampas, si Alip nih sempat tepon ayah dia suh datang tempat kejadian.10 minit tunggu laki tak muncul,so diorang pon balik. Nasib baek diorang takda pape. diorang sempat amek no plat motosikal lelaki tu. Bahaya orang sekarang nih. macam-macam cara diorang guna untuk tipu orang.

Cara mengenal pasti seseorang menyamar sebagai polis:-
~jika dia minta kad pengenalan kita, minta dia tunjukkan kad kuasa dia dulu.
~pasti dia berpakaian seragam
~jangan ikut jika dia meminta kita ikut dia tanpa sebab
~ambil no plat kenderaannya jika dia mencurigakan
~sentiasa berhati-hati jika terlihat orang yang mencurigakan

p/s:berhati-hati dengan orang yang tidak dikenali!<3 ^ ^

3 comments: